De Haagse pop maand succesvol afgesloten
De Haagse pop maand succesvol afgesloten Den Haag maar liefst 31 dagen lang in teken van popmuziek
Afgelopen zaterdag kwam in HPC Café de Haage Pop Maand met grote publieke belangstelling tot een einde. Naast dat het evenement in teken stond van het 30-jarig jubileum van het HPC, werd bovenal Haagse popmuziek en popmuziek in Den Haag een maand lang ondersteund en bevorderd. Het leverde mooie momenten en hoogtepunten op, maar ook aandachtspunten waaraan gewerkt dient te worden als Den Haag een hoog aangeschreven popstad wil blijven.
De organisatie kan terugkijken op een succesvolle maand. Oktober bleek een maand van genieten en ontdekken, maar ook van terugkijken en vooruitkijken. Het boek OFF Den Haag werd gelanceerd en laat aan de ene kant de bloeiende Haagse popscene van nu zien, maar aan de andere kant wordt teruggekeken naar het roemruchte verleden. De publicatie werd met lof ontvangen door de betrokkenen, de gevolgde bands, de pers en het publiek, evenals de foto-expositie in Het Nutshuis en de showcase optredens tijdens de Haagse Pop Nach in een drukbezocht Paard van Troje. Tijdens de Haagse Pop Nach werden ook de Haagse Pop Prijzen uitgereikt aan F.A.S.T. surfdorp (beste initiatief), Son Mieux (aanstormend talent) en Koen Herfst (Dé Haagse Pop Prijs).
Andere hoogtepunten waren o.a. het afscheidsconcert van F op de Grote Markt, intieme optredens op de Scheveningse pier tijdens Lucy’s Wijsje, het spectaculaire Herfstfest, Golden Earring in het Paard en het Antilounge Festival. Uiteraard was er ook volop ruimte voor talentontwikkeling en bijzondere programmeringen. Van Talent Event showcases tot workshops voor dj’s in samenwerking met DJ2BE en van snoeiharde metal in samenwerking met The Hague Heavy Metal Alliance tot aan de multiculturele programmering in PIP met Blended Culture, Verse iTal, The Hague Reggae All Stars en Red Eyes soundsystem crew.
Tijdens het Haags Overleg Popmuziek werd juist naar de toekomst van de popmuziek in Den Haag gekeken en verschillende aandachtspunten op de agenda gezet, zoals het podiumaanbod, de toekomst van Music City The Hague, knelpunten met betrekking tot regelgeving omtrent vergunningen en het meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020. Dit alles om Den Haag als popstad te waarborgen voor de toekomst.
Vanwege het 30-jarig jubileum was de Haagse Pop Week eenmalig uitgebreid tot de Haagse Pop Maand en werd mede mogelijk gemaakt door o.a. gemeente Den Haag, Fonds 1818, Fonds Podiumkunsten, Popunie, Bazart Presents en mediapartners Den Haag FM en 3voor12 Den Haag. Volgend jaar organiseert het Haags Pop Centrum weer traditiegetrouw de Haagse Pop Week tijdens de herfstvakantie in oktober 2016. Dit zal alweer de zestiende editie worden van het evenement.