Over ons

Hieronder wat uitgelichte gebeurtenissen uit de geschiedenis van Stichting Partymania en Stappen in Den Haag.

Het begon allemaal ergens in de Haagse wijk Morgenstond in het begin van 2003, toen Richard Kanters besloot een lijstje te maken om zijn vrienden op de hoogte te houden van de sprankelende uitgaansmogelijkheden in Den Haag. Met een aanzienlijk netwerk verspreidde dit initiatief zich als een lopend vuurtje door de Randstad. Het lijstje werd nog getypt, geprint en analoog gedeeld, maar bleek al snel een succes te zijn. Iedere week keken veel mensen uit naar het nieuwe lijstje voor het aankomende weekend.

Samen met een vriend besloot Richard het lijstje te digitaliseren en om te zetten naar een website. Zonder voorkennis of opleiding stortte hij zich op een programma genaamd Frontpage en na veel zelfstudie was een webpagina gereed. Omdat Richard en zijn vrienden gek waren op feestjes, werd de naam Partymania gelanceerd en de domeinnaam gekocht. Rond midden 2003 werd de eerste voorpagina op het domein www.partymania.nl gepubliceerd.

In september 2003 kruisten de paden van Richard Kanters en Martin Simonis elkaar tijdens een evenement. Martin kwam oorspronkelijk uit de horeca maar was op dat moment organisator van evenementen, en actief als grafisch ontwerper, tekstschrijver en partyfotograaf. Martin kon zich vinden in de doelstelling van Partymania en bood zijn diensten aan als vrijwilliger. Vooral het feit dat hij zich creatief kon ontplooien leidde tot mooie grafische ontwerpen en teksten. Daarnaast ging Martin aan de slag als partyfotograaf en schreef hij partyverslagen.

Het lijstje groeide al snel uit tot de meest complete en actuele uitgaansagenda in Den Haag. Langzaam maar zeker ontwikkelde de ene pagina zich tot een website, waar naast de agenda ook nieuwsberichten werden gepubliceerd. Dit werd aangevuld met partyfoto's van Haagse evenementen en acties zoals het weggeven van vrijkaarten. In 2005 verkozen de lezers van de Haagsche Courant onze website tot de beste uitgaanssite van Den Haag.

In februari 2006 werd het burgerinitiatief van Richard Kanters omgezet in Partymania, een stichting ter bevordering van het uitgaansleven in Den Haag, bij een notaris. Dit werd gedaan om het een officiële juridische status te geven, maar ook omdat het stadhuis aangaf dat een stichting in aanmerking komt voor subsidie. Er werd een bestuur opgericht met een voorzitter, penningmeester en notaris, en alles werd formeel geregeld. Na de notaris werd Partymania ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Ondanks deze inspanningen bleef de beoogde subsidie uit, met als reden dat er al een partij binnen de gemeente was die hiervoor subsidie ontving. Tot op de dag van vandaag blijft de agenda van Stappen in Den Haag de meest uitgebreide en complete in zijn soort.

In 2006 vond Martin een oude houten fotolijst op straat, plakte er www.partymania.nl op en nam deze mee naar een groot festival. Hiermee was hij voor Partymania een pionier in Nederland op het gebied van fotograferen met een fotolijst. Van Koninginnenach tot Parkpop, maar ook van Club Silly tot het Paard.

Tussen kerst en oud en nieuw 2006 organiseerd Radio Rijswijk een muziekmarathon voor KiKa. Partymania wordt gevraagd om de programmering van de avonduren te doen. Na het aanspreken van het netwerk kan iedere avond ingevuld worden. Sailland detail, DJ Sander Kleinenberg wil ook een set draaien, maar heeft geen plek in zijn agenda in de avonduren. Omdat Sander toch één van de grootste namen is die wil komen draaien wordt er ment man en macht naar een oplossing gezocht, deze wordt gevonden in het feit dat iemand twee uur van een middagprogramma wil 'opofferen'. Uiteindelijk is alles gelukt en draaide Sander Kleinenberg tijdens de Kika Marathon.   

Tussen 2003 en 2008 werden ieder weekend door ± 4 fotografen, soms zelfs door 7 fotografen, foto's gemaakt in het Haagse uitgaansleven, omdat de mobiele telefoon destijds alleen nog maar gebruikt werd om te bellen en iedereen zichzelf op een feest wilde terugzien. Daarnaast werden de foto's steeds professioneler en veelzijdiger. Dit viel ook cultuurblad Haagenda op en er werd een contract gesloten om wekelijks foto's te leveren voor de gedrukte editie.

Maar ook worden foto's verstrekt voor flyers van het Paard en Club Silly Symhonies.

Partymania koopt een mobiele fotoprinter die kan worden ingezet op locatie. Op diverse evenementen waaronder Parkpop, XXLmas, Madurodam, The City is Ours, DIS, Franchise, etc. worden de door de Partymania fotografen gemaakte foto's direct uitgeprint. Hier kan ook meteen een naam in worden gezet, waardoor het de exposure van een evenement of merk vergroot. De foto wordt immers bewaard door de ontvanger, als een leuk aandenken. 

Iedere twee weken is Richard radioactief op Den Haag FM om op geheel onnavolgbare Haagse wijze de uitgaansagenda voor te lezen in de middagshow van Tjeerd Spoor.

In studio Haagse Bluf, gewapend met een uitdraai van zijn eigen agenda is Richard co-host van de show met uitgaanstips en nieuwtjes over het uitgaan. Helaas na een verandering in de programmering veranderd het format in 2010 en er zijn geen uitgaanstips meer nodig.

In deze vier jaar gaan we gewoon door waar we altijd mee bezig zijn, namelijk het uitgaan in Den Haag. In deze periode maken we door de komst van de smartphone minder partyfoto's.

En ook veranderd de website een aantal keren drastisch, het ljjkt toch lastig om de juiste formaat voor het Uitgaansleven te vinden. Daarnaast gebeurd er op het gebied van evenement iets minder in Den Haag. Het geliefde Beatstad stopt op het Malieveld. In 2011 wordt de populaire KoninginneNach omgedoopt naar het Life I Live festival.

Subsidies blijven uit en de kosten voor promotie en domeinnamen worden gedekt door het vakantiegeld van Richard en enkele inkomsten uit fotografie en adverteren. 

In 2015 koopt stichting Partymania de domeinnaam 'stappenindenhaag.nl' en besluit ook deze naam als werknaam / handelsmerk voor de stichting te gaan gebruiken, omdat het doel hierdoor duidelijker is. Stappen in Den Haag zegt eigenlijk al alles als je meer wil weten over het uitgaan ofwel stappen in de Hofstad. De inhoud en het doel van de website blijven gelijk even als de uitgebreide agenda.

Het werkt dus naast elkaar Partymania is de naam van de stichting, terwijl stappenindenhaag.nl de merknaam is geworden. 

In 2017 bundelden we onze krachten met een app-ontwikkelaar voor smartphones om een app te creëren die volledig voldoet aan de wensen van het uitgaanspubliek in Den Haag.

Het voornaamste doel was om alle evenementen, inclusief feesten en festivals, in één uitgaansagenda te verzamelen en te koppelen aan onze website.

De GoneOut app is nog steeds een groot succes, omdat hij puur fungeert als agenda-app voor alle evenementen. Het ontwikkelen van een app is misschien eenvoudig, maar het zorgen voor nauwkeurige en up-to-date informatie vergt dagelijkse toewijding.

In 2018 lanceerden we 'Party Mania / Stappen in Den Haag' als een gedrukte flyer voor festivals in Den Haag, die enthousiast werd ontvangen door politici, horecaondernemers en festivalbezoekers. We kregen hier vele lovende reacties op.

In 2019 deden we er nog een schepje bovenop door 5.000 exemplaren te drukken en te verspreiden in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Delft, Katwijk en Noordwijk. In 2022 en 2023 drukte we ook festival posters, die verspreid werden in de grootste van eerder genoemde steden.

Hoewel de Festival jaaragenda natuurlijk start op 1 januari, wordt op het bevrijdingsfestival (5 mei) de gedrukte versie gepresenteerd op een schildersezel bij het Haagse Hogeschool gebied op het terrein.  

Toen de Covid-19-pandemie toesloeg en de horeca gesloten werd, zaten wij niet stil. We doorzochten ons uitgebreide netwerk om alle horeca initiatieven en alternatieven tijdens de lockdown in kaart te brengen. Zoals altijd streefden we naar de meest complete lijst, met alle aanbieders van afhaal- en bezorgdiensten, cadeaubonnen, pakketverkoop en merchandise. Deze lijst werd dagelijks bijgewerkt en destijds gedeeld door de gemeente Den Haag en horecaleveranciers, die de waarde van onze inspanningen erkennen. Met ruim 20.000 bezoeken is de lijst echt een succes gebleken.

Ondanks de inzet voor de horeca in de lockdown en coronacrisis komt Stichting Partymania zelf in slecht weer te zitten. Inkomsten vanuit de reclame voor evenementen zijn weggevallen en betaalde foto opdrachten  maken op locatie is ook niet meer mogelijk door de lockdown.

Er wordt een donatiepagina opgezet en door donaties van een politieke partij, diverse particulieren, meerdere horeca gelegenheden (die zelf ook in de lockdown zitten) weten we ons hoofd boven water te houden.

Zowel op het gebied van foto's als ontwerpen vinden er vanaf 2022 belangrijke kwaliteitsverbeteringen plaats.

Zo worden foto's bijna altijd gemaakt met een fullframe camera. Je ziet toch wel een verschil in kleurdiepte en nuances met deze toestellen. En dit geeft ook weer een mooier beeld op onze website, fotoalbum en sociale media. 

Maar ook wordt er cosmetisch gesleuteld aan de website om deze aantrekkelijker, veelzijdiger en gebruiksvriendelijker te maken. Ook wordt er aandacht besteed aan de eigen promotionele zaken zoals visitekaartjes, flyers en hekbanners. De laatste zijn veelvuldig te zien op de Haagse Festivals in het Zuiderpark.

Vanwege het 20 jarig bestaan vind er een interview plaats met Richard en Martin in het programma: 'Achter de Haagse Duinen' ook bekend als 'ADHD' op Den Haag FM. 

In het interview geeft presentator Barry aan dat er ruimte is in zijn show voor uitgelichte evenementen in de Haagse Uitgaanagenda. Dus iedere derde zaterdag van de maand om 9.30 uur wordt de agenda voorgelezen.

Initiatiefnemer & Oprichter • Fotograaf • Agendabeheerder • Web- & Postmaster Contactpersoon sponsoring en adverteren • Planning • Facturatie
Adviseur • Grafisch Vormgever • Tekstschrijver • Fotograaf • Marketing Contentmaker Website & Social Media • Merk- & Huisstijlbeheerder • Winacties

Veel gestelde vragen

We krijgen regelmatig de vraag, waar doen jullie het voor. Want het is meer dan een hobby. Eigenlijk is zowel van Richard als Martin het antwoord gelijk; We doen dit uit liefde voor onze mooie stad Den Haag! We willen eigenlijk iedereen met interesse in het bruisende uitgaansleven van Den Haag aanspreken door middel van meerdere promotionele uitingen waaronder de website, de app, social media en gedrukte items.

Een 'fotokaartje' is een kleine flyer die iedereen krijgt als hij/zij op de foto is geweest, om deze op onze website terug te vinden. Voor veel mensen is het eigenlijk hun kortetermijngeheugen van een feest.

Daarnaast is een 'fotokaartje' de perfecte manier van directe marketing in een doelgroep. De kaartjes worden immers bewaard om de foto terug te vinden, maar de sponsor op de achterzijde wordt hierdoor ook onder de aandacht gebracht. We hebben gunstige tarieven voor het adverteren op de fotokaartjes. Op een evenement worden afhankelijk van het aantal foto's en de fotograaf ongeveer tussen de 250 á 600 kaartjes uitgedeeld.

Bovendien delen we regelmatig berichten van de Haagse horeca op onze Instagram- en Facebook-verhalen, waardoor de acties ook onder de aandacht worden gebracht van een breder en ander publiek en het bereik voor de horeca aanzienlijk wordt vergroot. Samen zetten we Den Haag op de kaart als een stad vol leven, zelfs in uitdagende tijden.

Behalve het promoten van een evenement is Partymania vaak op meerdere manieren betrokken bij grote evenementen zoals festivals. Vanaf het begin zijn we altijd prominent aanwezig geweest bij evenementen en festivals, hierdoor zijn we letterlijk de ogen en oren geweest. We hebben niet alleen een zeer breed netwerk van bezoekers, artiesten, DJ's en organisatoren opgebouwd.

Maar daarnaast geven we ook zeer regelmatig advies aan organisatoren die iets willen neerzetten in Den Haag. Dit adviesproces begint meestal op een informatieve manier voorafgaand aan het evenement, denk hierbij aan locatie, omwonenden, potentiele bezoekers, doelgroep, kritieke punten, decoratie, beveiliging, promotie, marketing, etc. Met onze ruime ervaring kunnen we waardevolle informatie verstrekken. Ook nadien fungeren we als evaluerende partij. Onze medewerkers en fotografen observeren wat er voor, tijdens en na een evenement gebeurt op het gebied van bezoekers, personeel, afval, decoratie, enzovoorts.

Ook vaak bekeken:

statistieken-dagelijks-bezoekersaantallen-webanalytics-stappenindenhaag

Statistieken

Al sinds jaar en dag houden we...

Read More
contact-colofon-informatie-redactie-stappen-in-den-haag-partymania-goneout-app-stichting-promotie-bevordering-uitgaan-denhaag-070

Redactie en colofon

Stappen in Den Haag is onderdeel van...

Read More
sponsor-worden-uitgelicht-stappenindenhaag-070_850x315p

Sponsoring

Sponsoring en Stappen in Den Haag, wat...

Read More
linkpagina-links-websites-stappenindenhaag-070

Linkpagina

Op deze pagina links die we interessant...

Read More
WK695E~C

Wat is ons doel?

Het doel van Stichting Partymania is om...

Read More
festival-denhaag-2024-haagse-festival-agenda-partymania-stappenindenhaag

Festivalagenda Den Haag 2024

Met trots onthullen we de Festivalagenda Den...

Read More
AT9HV1~A

Adverteren

Stappen in Den Haag is een interessant...

Read More
meld-je-evenement-aan-voor-gratis-promotie-stappen-in-den-haag-partymania-goneout-app-uitgaan-feesten-festivals-070

Promotie

Ben je van plan om een evenement...

Read More
team-vrijwilligers-medewerkers-bestuur-penningmeester-voorzitter-oprichter-hobby-freelance-stappen-in-den-haag-partymania-stichting-promotie-bevordering-uitgaan-denhaag-070

Het Team

Party Mania is een stichting, het bestaat...

Read More
PHU69B~1

Disclaimer

Disclaimer

Door...

Read More
tarieven-foto-gebruik-fotografie-foto-printen-locatie-evenementen-stappen-in-denhaag-partymania-stichting-promotie-bevordering-uitgaan-denhaag-070

Foto tarieven

Foto tarieven Stichting Party Mania -...

Read More